Centrul Cultural Municipal „George Coșbuc” și Bodo Gallery vă invită la Boethium Space (str. Gheorghe Șincai nr. 31, Bistrița), miercuri, 4 august 2023, de la ora 19:00, la vernisajul expoziției „alb șui”, semnată de Dumitru Gorzo și curatoriată de Lina Țărmure. Expoziția va putea fi vizitată până în 17 septembrie 2023, cu o programare la numărul de telefon 0755637266 sau printr-un mesaj privat pe Instagram / Facebook la @continuous.studio.
Lina Țărmure: [...] e o relaționare și o negociere constantă cu suprafața în cel mai direct mod. Și asta reiese foarte clar și din seria de „ipsosuri” albe. Acolo mi se pare că linia este, parcă, mai atentă, mai curată, deci, lucrările prezintă o oarecare prețiozitate, conținând în sine și travaliul tehnic, considerabil mai complicat, obligatoriu premeditat.
G: Tehnica e o placă de linogravură în care e tăiat desenul și după aceea e turnat un amestec de ipsos cu rășină ranforsată cu iută. De ce am folosit asta? Suprafața e lucrată la fel cum lucrez desenele, numai că tăietura ordonează liniile și, cumva, pune tot desenul într-un balans mai bun. Și asta le face sa para cumva mai curate.
L: Instrumentul cu care tai obligă la această… salubritate/profilaxie a suprafeței.
G: Fix tehnica asta e o găselniță personală, e un lucru grozav sa iti inventezi uneori tehnicile de lucru. Cu siguranță că or mai fi pe undeva și alții care fac lucruri similare, dar eu nu știu de ei. A fost nevoia asta să pot să fac niște desene care să fie în același timp relief, să le pot repeta. Și, poate că ai văzut și tu, sunt 2-3 cazuri unde se văd două etape: întâi, e o tăietură cu un desen și după aceea se tot adaugă informație peste. Foarte multe dintre ele pornesc dintr-un punct și ajung în cu totul și cu totul altă parte. Un prieten artist îmi imputa faptul că linia mea e foarte tăioasă, separă. Și am zis ok, dacă tot taie, să taie și mai mult. În mod ironic, în tăietura asta, e ceva mai fină și mai crudă decât în desen. Pe unele dintre ele le-am pictat, așa plănuiam inițial, însă, până una alta, îmi par complete așa cum apar din turnare, monocrome, cu albul și variațiile amestecului de ipsos și rășină.
L: Și cum ai ajuns la tehnica asta?
G: Am descoperit o placă care se tăia foarte ușor, era elastică. Și era eficient tipul ăsta de raportare, tăietură rapidă. Într-un fel, are legătură și cu citirea. Atunci când citești o formă, o poți citi cu viteza cu care a fost făcută, e un anumit tip de raportare la chestia asta. Ipsosurile astea albe reprezintă fix un exemplu de folosire a desenului în alt tip de lucrare. Ce vorbeam noi, că unele din desenele astea de mici dimensiuni devin alte lucrări. Sămânța, povestea inițială, vine fix dintr-un desen de dimensiuni ceva mai mici și instrumentul de lucru, placa și obiectul cu care tai, îmi cer o raportare anume. Forma asta își amintește desenul inițial, dar se și îndepărtează de el.
——————
Dumitru Gorzo este absolvent al secției de pictură din cadrul Universității Naționale de Arte din București. Este co-fondator al grupului Rostopasca. Mediile predilecte de lucru acoperă multiple forme de expresie vizuală: de la pictură la performance, trecând prin sculptură, instalație, artă stradală etc. Trăiește și lucrează la București și New York.
Lina Țărmure este curator independent și manager cultural. A absolvit licența și masterul din cadrul Facultății de Istoria și Teoria Artei la Universitatea Națională de Arte din București. În 2019, a co-fondat Diptych Art Space din București, unde curatoriază programul de evenimente al acestuia. Scrie constant despre artă, iar textele sale pot fi regăsite în Dilema Veche, Revista Arta, Propagarta ș.a.
Partener: BodoGallery @vladoctavianbodasca
Sponsor: Crama Jelna
Design grafic: Răzvan Năstase
Asistent producție: Miruna Vlad
Cunoști pe cineva care ar putea fi interesat? Trimite-i un link la eveniment prin email, Whatsapp, Facebook sau Twitter.